Nieuws

Wereldwinkels starten landelijke campagne met PlusPlus

Geschreven door Peter Heijen

 

Corona raakt niet alleen in Nederland veel mensen. De zwakkeren in de derde wereld worden nog veel harder getroffen. Door de economische gevolgen van de pandemie dreigt nog meer armoede en honger. Daarom komt het Platform Wereldwinkels in actie met een geweldige landelijke campagne, met als doel consumenten te stimuleren meer bewust te kopen.

 

144 miljard tekort

Daarnaast willen de Wereldwinkels met de campagne mensen laten investeren in eerlijke leningen aan agri-food ondernemers via PlusPlus. Daar zijn we ontzettend blij mee. Zij zijn in rurale gebieden de belangrijkste motor voor werkgelegenheid en voedselproductie. Maar alleen als ze toegang krijgen tot betaalbare financiering. Stel je voor: elk jaar is er een financieringstekort van ca. 144 miljard euro in deze sectoren. Gelukkig kunnen wij daar wat aan doen.

 

Nog 10 jaar voor 17 wereldwijde doelen

De Verenigde Naties hebben 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals) opgesteld om wereldwijd armoede en ongelijkheid te verminderen. Elk van deze duurzame ontwikkelingsdoelen pakt een specifiek probleem aan. Alle doelen moeten behaald zijn voor 2030. Daar doen we bij PlusPlus ons uiterste best voor. We dragen met name actief bij aan deze doelen:

In 2021 streeft PlusPlus - als onderdeel van de SDG’s - naar:

 

Al 50 jaar op een missie

Ik vind het geweldig dat de Wereldwinkels zich al zo lang, vijftig jaar, inzetten voor een mooiere wereld. En dat ze blijven zoeken naar nieuwe manieren, zoals de digitale kanalen en de samenwerking met PlusPlus. Duizenden vrijwilligers doen fantastisch werk door met hun verkopen ondernemers echt van een eerlijk inkomen voorzien. De Wereldwinkels zijn op een missie en ik steun ze van harte!

 

Maak ‘wereldwinkelen’ de norm

Laten we zorgen dat ‘wereldwinkelen’ de norm wordt en dat we zo samen een betere wereld kopen. Laten we met elkaar een beweging creëren die onze economie transformeert. Laten we stoppen met de gedachte dat producten zo goedkoop mogelijk moeten zijn, maar eerlijke prijzen betalen. Laten we stoppen de focus op aandeelhouderswaarde, maar kijken naar een eerlijke en duurzame verdeling van winst. De campagne van de Wereldwinkels is een prachtige stap! Meer weten? Loop eens binnen bij een Wereldwinkel bij jou in de buurt of kijk op koopeenbeterewereld.nu.

 

Ik doe mee, jij ook?